Asmaa Hamzaoui & Bnat Timboktou och Los Gaiteros de San Jacinto, 5 november

5 november 19.30

Asmaa Hamzaoui & Bnat Timbouktou

Gnawamusikens rötter sträcker sig århundraden bakåt, då den växte fram som bärare av riter och historier om lidande och slaveri i nordvästra Afrika. Traditionellt är det en musikvärld reserverad för män, men på senare år har mycket hänt både i hur genren öppnats för möten med elektroniska ljud, men också i hur kvinnliga bandledare har etablerat sig. Det främsta exemplet idag (vid sidan av Bab L’Bluz) är Asmâa Hamzaoui. Hamzaoui växte upp i Casablanca, och med en pappa som var gnawamusiker på toppnivå och en mor som var dansare, lärde hon sig tidigt spela och sjunga. Först som bakgrundssångare i olika grupper, men snart också med sitt eget band, Bnat Timboktou, som uteslutande består av kvinnliga musiker.

Stommen i musiken utgörs av Asmâa Hamzaouis guembri. Dova riff rör sig fritt ur den marockanska baslutan och dansar över ett repetitivt komp av qraqeb, kastanjetter av metall. Asmâa Hamzaouis kraftfulla röst sträcker sig ut över de intensiva mesmeristiska rytmerna och får genast svar från resten av medlemmarna, i en nästan gospelartad call and response.

Efter att inlett ett samarbete med den svenska skivetiketten Ajabu! Records spelade Asmaa Hamzaoui & Bnat Timbouktou in debuten Oulad Lghaba i Casablanca och Stockholm. Albumet nominerades till Songlines Music Award, och följdes upp av L’Bnat som släpptes 2024.

Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou

The roots of Gnawa music stretch back centuries, when it emerged as the bearer of rites and stories about the suffering of slavery in north-west Africa. Traditionally, this is a music genre reserved for men, but in recent years much has happened both in how the tradition has been married to electronic sounds, but also in how female band leaders have emerged. The most prominent example is probably Asmâa Hamzaoui. Hamzaoui grew up in Casablanca, and with her father being a top class gnawa musician, she quickly learnt to play and sing. First as a backing member of various groups, but soon with her own all female band, Bnat Timboktou.

Asmaa Hamzaoui’s guembri playing is at the centre of her music. Deep riffs move freely from this Moroccan bass lute and dance over repetitive rhythms of metal castanets called qraqeb. Asmâa Hamzaoui’s powerful voice reaches out over the dense mesmerizing wall of percussion, and is immediately answered by the rest of the members, in an almost gospel-like call and response.

After initiating a collaboration with Swedish label Ajabu! Records, Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou recorded their debut album Oulad Lghaba in Casablanca and Stockholm. The album was nominated for a Songlines Music Award, and was followed by L’Bnat, released in 2024.

Asmaa Hamzaoui: Sång, guembri
Aicha Hamzaoui: Sång, qraqab
Ouidad Mouchrik: Sång, qraqab
Khaoula El Bacha: Sång, qraqab

Efter paus kliver Los Gaiteros de San Jacinto upp på scenen, Columbias främsta ensemble inom cumbia och gaitamusik. Gaita är namnet på en genre men också på instrumentet som spelar huvudrollen; en flöjt av kaktus och bivax, vars mjuka ton spelas med ett kraftigt vibrato. Ofta hörs flera stämmor kompade av trummor och shakers.

Gaitans status är ikonisk inom colombiansk musik, och den är något av en symbol för landets historia. Innan kolonialtiden spelade instrumentet en viktig roll för ursprungsbefolkningen, som kallade flöjten för Chuana och  Chuarras. Spanjorerna döpte den istället till gaita, eftersom tonen påminde dem om det ljudet från den galiciska säckpipan vid samma namn.

Den första upplagan av Gaiteros de San Jacinto startades av Miguel Antonio ”Toño” Fernández, och sedan dess har medlemmar lämnat över till nästa generation att föra vidare det legendariska bandet. Idag är de en tight sextett med sångaren Rafael Castro i spetsen.

På albumet Un Fuego de Sangre Pura, släppt som en del av Smithsonian Folkways Recordings-serien, skildrade de fattigdom och lidande i sin hemregion Montes de María nära Colombias karibiska kust. Skivan vann en Latin Grammy 2007 och för första gången nådde gaitan, tillsammans med gruppens egna livsberättelser ut, långt bortom den Sydamerikanska kontinenten. I år är de aktuella med albumet Orgullo Colombiano där Los Gaiteros de San Jacinto visar i tolv låtar att de är lika förankrade både i cumbians och gaitans brokiga historia, och i genrens samtida metamorfoser.

Arrangeras tillsammans med Clandestino Institut

Boka plats på studio@rorane.se